2014. Március 20.

Vezetékes játékautó átalakítás

írta: Xaint

Első DIY nyomtatott áramköreim egyik projektje a kisöcsém eredetileg vezetékes távirányítós autójának vezeték nélkülivé alakítása volt.

Arra gondoltam, ez egy jó tesztprojekt lesz a tonertranszferes nyákgyártás mikéntjének elsajátítására, és ha közben az öcsikémet is meglephetem egyik kedvenc játékának tuningolt változatával, azon mindketten nyerünk.

 

 

Egyetlen aggályom igazából csak az volt, hogy a játékhoz eredetileg adott távirányítóban nem igazán volt hely bármiféle elektronikának, mivel csak 4 db. ceruzaelemnek és a két joysticknak kellett elférnie benne. Ezt végül sikerült megoldanom, mondjuk az adó elektronika nem is lett túlbonyolítva:

 

  

 

Az egész a mára már veteránnak számító TX-2B, RX-2B enkóder-dekóder IC párosra épül. Ezzel az IC párossal szerintem még most is találkozhatunk, ha a kínai „Wan Hang Lo” piacról, vagy mondjuk a TESCO-ból szerezzük be kedvencünk vezeték nélküli játékát. Nálam is akadt itthon pár, régi bontott játékból.

Mivel azért teljesen nem szerettem volna feltalálni a spanyolviaszt, rádiófrekvenciás adó és vevő kapcsolás tervezésével nem foglalkoztam, mert jól megcsinálni azért mégis csak nehéz azt, na! A távirányítóban különben sem lett volna elég hely egy furat szerelt megoldásra, amivel jelenleg a hobbinyákokat készítem…

 

 

Helyette a választásom egy kész adó-vevő modul párosra esett, az AUREL cég által gyárott TX-4MSIL és BC-NBK párosra. (Közben a HESTORE honlapjáról eltűnt a SIL változat csak DIL kapható, amik között csak a nyákba ültethetőségben van különbség).

Az autóban szerencsére már több hely kínálkozott, így rögtön két részre is bontottam az oda szánt elektronikát, szendvicspanelben gondolkodva, különválasztva a vevő és motorvezérlő egységet a különböző fény és hangeffekteket megvalósító résztől.

A fentebb említett enkóder-dekóder páros 5 csatornás, előre-hátra, jobbra-balra illetve egy ún. turbó funkciót tud. Ezt az ötödik csatornát használtam fel arra, hogy a távirányítóról egy külön gomb megnyomásával lehessen különböző kombinációkban bekapcsolni az autó extra funkcióit:

  • Világítás
  • Világítás + megkülönböztető jelzés
  • Világítás + megkülönböztető jelzés + sziréna

Az ezek közötti váltást vevő oldalon egy CD4017-es Johnson Decade Counter-rel valósítottam meg. Az órajel bemenetére kötöttem az RX-2B dekóder turbó funkcióját, a számláló kimenetei pedig egyszerű BC547B tranzisztorokon keresztül kapcsolják ki/be a hozzájuk tartozó extra funkciót megvalósító áramkört. A számláló Q0, Q1, Q2 kimenete kapcsolja az előbb említett extra funkciókat, Q3 pedig értelem szerűen a Reset lábra csatlakozik, ami a számlálót nullázza (az alábbi kapcsolási rajz nem pontos):

 

 

A fényszóró és hátsó világítás vezérlője a világ legegyszerűbb kapcsolása, nem is beszélnék róla többet:

 

 

A rendőrségi sziréna megvalósításához az örök kedvenc 555 időzítő IC-t használtam, ráadásul rögtön kettőt. Mindkettő astabil multivibrátorként működik. A második (IC2) felelős a hallható hang előállításáért, az első (IC1) sokkal alacsonyabb frekvencián üzemelve vezérli IC2-t annak control kivezetésén, így változtatva a hangszínt:

 

 

A 3., rendőrségi villogó funkció is egy 555 időzítőre épül, ugyancsak astabil multivibrátor konfigurációban. Annak érdekében, hogy az autó tetején elhelyezett két LED váltakozva hármat-hármat villogjon, még egy CD4017 számlálót is felhasználtam az alábbi módon:

 

 

A fenti példából szerintem jól látható, hogy az ilyen "jellybean" alkatrészekkel mint az 555 időzítő IC, vagy a CD4017 számláló, is célt lehet érni. Nem kell rögtön mikrovezérlőhöz nyúlni.

Motorvezérlő elektronika (H-híd) diszkrét komponensekből való felépítésével sem akartam különösebben bíbelődni (pedig igazából csak 4 tranzisztor és pár ellenállás az egész) így kicsit lustaságból, kicsit helytakarékossági okokból inkább bedobtam egy L293D Dual Full Bridge Motor Driver IC-t és az egész el is volt felejtve.




    Hozzászólások:

Szólj hozzá!